Bier, schreeuwende kinderen, honk-honk & DonD - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda - WaarBenJij.nu Bier, schreeuwende kinderen, honk-honk & DonD - Reisverslag uit Accra, Ghana van Linda - WaarBenJij.nu

Bier, schreeuwende kinderen, honk-honk & DonD

Door: lidebo88

Blijf op de hoogte en volg Linda

13 Februari 2012 | Ghana, Accra

Mijn eerste reisverslag vanuit Accra! Zoals totaal niet verwacht verliep het inchecken op de vliegvelden en het overstappen zonder problemen, dus dat was verbazing nummer 1. Zoals totaal wel verwacht, het afscheid was zwaar. Zelfs stoere Linda had het ontzettend zwaar met het afscheid. En zoals ook totaal verwacht verliep dat afscheid ook weer niet zonder hoten of stoten. Staan Elianne en ik lichtelijk in een innige omhelzing, moet er een Aussie achter ons langs met enorme bagage, wat dus totaal niet paste. Maar fijn, zelfs in het vliegtuig was het brullen...Mensen om me heen zouden denken dat ik enorme vliegangst heb, maar het waren gewoon afscheidstranen. Dan voel je je al beroerd over het afscheid en zenuwen voor de reis, komt er een vent naast me zitten. Bierbuikje, stoppelbaard, gouden sieraden en die bestelt om 11 uur 's ochtends bier! Vreselijke gewaarwording...

In Frankfurt verliep alles prima totdat ik het vliegtuig instapte...mijn stoel was bezet door de bagage van een Ghanees gezin....Achter mij zat de moeder met haar baby, naast mij de vader met een meisje van 2. Op zich ontzettend schattig en lief, maar janken dat die kinderen konden! Even is niet erg, maar 6 uur lang van de 8 uur durende reis..... Dus met een lichte gehoorbeschadiging stapte ik de warmte van Accra in. Uiteraard werd ik niet direct opgewacht, maar wel direct besprongen door mannen die me een taxi aanboden...Na hulp van een enorme Ghanese meneer kwam er toch iemand van de organisatie mij oppikken. En toen het verkeer in...

Kennen jullie die games waar je met een autootje allerlei obstakels moet vermijden? Dat is het Ghanese verkeer....Lopende mensen op de weg, handelswaren worden door de ramen heen gedrukt, bedelende mensen langs de auto, maar vooral ook roekeloos rijden. Ik heb tot nu toe 1 verkeersregel kunnen ontdekken en dat is honk-honk. Bij alles toetert de chauffeur en helemaal als je niet snel genoeg optrekt of niet hard genoeg rijdt...Als je rondkijkt zie je auto's met tape beplakt, hangende deuren en geen ramen...Ohja en een andere verkeersregel, zodra je een kuil in de weg ziet, gas geven en keihard door de kuil!

Inmiddels ben ik ook al bedonderd door een echte Ghanese verkoper. Zijn naam is DonD en hij had gisteren de hele groep al te pakken en 9 schilderijen verkocht. Vandaag zocht hij ons weer op en nu moesten Tine en ik die er gistermiddag nog niet waren ook maar even kijken (en kopen) DonD is aardig en een echte Ghanees. Hij praat aan een stuk door, wil ons van alles leren en laat ons de Ghanese wereld kennen. Morgen brengt hij ons blijkbaar naar een feest op het strand... Maar de schilderkunst dat is zijn werk en omdat ik een student was, Nederlands en deel van deze groep mocht ik het voor een vriendenprijs hebben....45 cedi voor een lapje stof met wat verf is nog steeds veel, maar ik heb er nog 10 cedi vanaf kunnen praten...Achja, het hoort er allemaal bij, omdat ie zo aardig is, daar houden we het op..

Morgen weer een lange dag met cursussen en tro-tro's (blijkbaar moet er een hele studie gemaakt van worden hoe je hier met busjes kan rijden..) en waarschijnlijk ook weer onvermijdelijk DonD..hij heeft een radar om ons steeds weer te vinden. Onthoud de naam! We moesten hem beroemd maken. Als je ooit in Ghana komt, dan kun je je laten afpoeieren door DonD en dan ben je niet alleen een lapje stof rijker, maar ook een echte Ghanese ervaring rijker...


  • 13 Februari 2012 - 18:25

    Pake:

    Prima openingsverslag!!Dat schept verwachtingen van nog véél meer, van dag tot dag!. Wehebben genoten van deze eerste ontboezeming!.
    In Friesland is het we wat kouder, maar vanaf het moment dat jij de lucht in vloog, is het hier gaan dooien, en nu is het allemaal weer doodgewoon. En géén elfstedentocht! (Weten ze in Ghana ook al wat dat betekent: Elfstedentocht? Als we de krant moeten geloven weet de héle wereld, zelfs Ghana, dat het hier kan vriezen en dat er dan door Jan en Alleman geschaatst wordt.)
    Ik houd nu mijn adem in, en wacht op je volgende eruptie!. (Elanne's) PAKE.

  • 13 Februari 2012 - 18:30

    Willemien:

    Heerlijk om te horen dat de reis goed verlopen is!
    DonD heet vast Ber(d)t -> Be DonD erd(t)...
    Hoeveel is een Cedi in euro's? Wie weet heb je een echte Rembrandt op de kop getikt....
    geniet en laat je verrassen!
    veel liefs Willemien

  • 13 Februari 2012 - 19:00

    Jolanda:

    Je eerste verslag, leuk om te lezen.
    Blij dat de reis goed is verlopen ;)
    Heel veel plezier Lin in het verre Ghana, lekkere temperaturen daar.
    Groetjes, Jolanda

  • 13 Februari 2012 - 22:16

    Annie:

    Hoi Lin!

    Hahah dat verkeer is echt wennen he :o telkens als je denkt: Oké dit was het dan, blijkt het nét goed te gaan :P onthou maar dat zij die manier van rijden gewend zijn! Net als dat wij gewend zijn dat rechts voorrang heeft en rood betekent dat je moet stoppen :P Veel nieuwe indrukken dus! Leuk verslag, ben benieuwd wat je nog allemaal gaat beleven. Voorzichtig daar! xx

  • 13 Februari 2012 - 23:02

    Robert-Jan:

    Hey Ghana girl!

    Leuke vliegreis zeg! Lief hè, (krijsende) kinderen... Als je er straks nog zo eentje mee naar Nederland wilt smokkelen, moet je dus zorgen dat zo'n kind voorzien is van een sok in de bek of dat het gemuilkorfd is. ;)

    Maar nu vraag ik me af: waarom wordt jij bij aankomst besprongen door taxichauffeurs? Dat klinkt best ongebruikelijk in mijn oren. Is dat een stukje Ghanese cultuur ofzo...?

    En over die games waar je met een autootje allerlei obstakels moet vermijden: die ken ik niet, ik ken alleen spelletjes waarin je met een auto mensen kunt overrijden. ;) Maar goed, dat direct terzijde. Uit je verhaal klinkt het in elk geval alsof de verkeersdrukte in Groningen verbleekt bij die van Accra. xD

    Ten slotte moet je daar een afdingcursus gaan volgen als je bij je nieuwe vriend DonD die 45 cedi maar met 10 kan laten verlagen.

    Ik ben trouwens blij te horen dat je goed en wel bent aangekomen. Voor morgen (en de volgende dagen) alvast veel succes en plezier! :)

    X RJ

  • 14 Februari 2012 - 07:00

    Tineke:

    Nou ik had al van Elianne gehoord dat je goed aan was gekomen daar in dat verre Ghana, maar ook ontzettend leuk dat je er zo'n leuk verslag van hebt gemaakt en ik heb het dan ook met veel plezier en bewondering gelezen.
    Leuk dat je ook even schreef over de waterlanders...brok in mijn strotje hahahahaha.
    Lieve Lin veel succes met je tro-tro's (al weet ik bij god niet wat het inhoudt) en al die dingen die je gaat meemaken en beleven.
    Veel liefs en een dikke kus en knuffel.
    (oudtante) Tineke

  • 14 Februari 2012 - 08:15

    Marije:

    Wat leuk geschreven LIn! (Ik heb meteen maar al je verslagen gelezen, want ik kwam nu pas achter het bestaan van deze site ;-)). Volgens mij ga jij een onvergetelijke reis hebben!

    Geniet!

  • 14 Februari 2012 - 15:46

    Anneke:

    Wat kun jij leuk schrijven! Ik zou het in boekvorm uitgeven! Geniet echt van jouw verslagen!

  • 14 Februari 2012 - 19:10

    Monica Moeder Buiske:

    In afwachting van de eerste reisverslagen van Buiske lees ik nu nog even die van de andere vrijwilligers. Jij schrijft inderdaad geweldig leuk! Dat lees je gewoon voor je plezier. Op deze manier weten wij ook wat onze dochter voor indrukken opdoet. Best heftig. Ook goed om te weten dat niet alleen bij ons het afscheid een klein drama was... Ik wens je een fijne tijd in Ghana toe!

  • 15 Februari 2012 - 00:13

    Rituraj:

    Wauw! Wat een beleving zeg... Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag.

    X Rituraj

  • 15 Februari 2012 - 03:06

    Miranda:

    Super Lin, stoer van je hoor!! Het Ghanene verkeer doet me denken aan het verkeer in Jakarta.. Wennen!

  • 18 Februari 2012 - 18:31

    Peter Heun:

    Hey Linda!
    Leuk verslag, nogmaals heel veel plezier gewenst (ook een beetje sterkte met het grote gemis ;)) en ik kijk uit naar je volgende verslag!

    Groetjes uit Appingedam!
    Peter en Hernandt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Vrijwilligerswerk in Ghana

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2012

Meda ase

06 Juli 2012

1+1=2!

20 Juni 2012

Ananasmomentjes blijven bestaan

28 Mei 2012

Dweilen met de kraan open

09 Mei 2012

Baywatch, Pebbles, Bingo en Loco
Linda

Actief sinds 09 Nov. 2011
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 31114

Voorgaande reizen:

12 Februari 2012 - 24 Juli 2012

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: